Thursday, July 19, 2012

BERSAMA PENDABAR ILMU

Inilah wajah wajah suka duka aku di fikr bistari
Wajah ini yang sentiasa buat aku rasa sedih
gembira,marah dan macam macam lagi lah!

Walau secara rialitinya aku yang mengajar diorang.
tapi secara rohaninya mereka mengajar aku
satu sifat yang payah dicari dalam pekerjaan lain.

Mulia nya seorang guru tidak dinafikan oleh sesiapa.

Kalau aku cerita pada sesiapa.
mesti ada yang akan kata"aku ni 
beria je lebih...."

Terpulang...

Yang jelas..sifat sabar pasti akan ada pada seorang guru.
mana mungkin seorang guru itu tudak bersifat sabar.
Kalau guru tiada sifat sabar.
Bukan guru namanya tu.
Itu Guru Jadian..hehe..

Dibawah  |
               v
Ada pengenalan tentang anak murid KELAs aku.
saja bercerita tentang mereka.
Catitan sebangai kenangan pertama aku bergelar guru.

mereka lah yang paling rapat dengan aku.
terlalu banyak kenangan nya.

Mengikut kajian aku.
Kanak kanak akan rapat dengan kita
Seandainya kita rapat dengan dia.
Tetapi dengan cara yang mereka suka.
Dan 
Cara ini mestlah dengan cara yang bijak.
Akan tetapi.
Memori mereka akan 
pudar sekiranya kita pergi dari
kotak minda mereka.
[ye2 kajian aku ni.haha]

Jadi pada aku,
tidak kisah lah
seandainya mereka akan lupakan saat memoir yang berlaku.
kerana mereka kanak kanak.

Cukup menjadi kenangan untuk diri aku.
Satu doa Dari aku.
Aku harap mereka mereka dapat amalkan
perkara kebaikan yang aku ajar.

Senyum..^_^

+++++++++++++++++++++++++++

Ya allah kau peliharalah 
mereka.
Jauhkan mereka dari permainan
permainan dunia.
Yang melalaikan dan merosakkan..
Yang menjauhkan diri mereka terhadapmu.

Berikan laluan yang baik
Ketika mereka berjalan di
zaman remaja nanti ya allah.

Ya allah..
Pertemukan kan kami ya allah.
Sekiranya ada ya allah.

Jadikan pertemuan itu,
Sebagai pertemuan nasihah ya allah.

Seandai sebaliknya..
Kau jadikan antara kami 
Sebagai mukmin yang soleh..
dan solehah..
agar kami dapat bertemu lagi
di akhirat kelak ya allah..

Amin....^_^

No comments:

Post a Comment