Monday, November 25, 2013

..Oh MyTajwid..

Untuk pertama kalinya madah tilawah jadi pilihan aku untuk sem ni.Sem 1 untuk tahun
kedua.Madah tilawah d bahagi kepada 3 bahagian.Tilawah 1,2 dan 3.
dan pastinya perlu step by step.Seronok.Untuk permulaan..Tilawah 1 kena hafal juz 29,30..
haa..Sakit gak la sebena nye..then belajar tajwid.Daripada dulu aku memang berminat untuk
belajar tajwid lebih mendalam.n untuk perbaiki sebutan huruf.

Pengetahuan aku kepada ilmu tajwid..
memang agak lambat..dari kecik aku memang tak suka subjek tajwid.
menjadi subjek fobia untuk aku.Aku x mcam murid2 lain.
Cepat belajar.Memang payah.Tapi mungkin suasana keluarga..
mendorong aku untuk terus dalam mendalami ilmu ni..

Ustaz kena ajar subjek Tajwid..?kata guru besar SRIB..
yang kini telah lebih awal menghadap ilahi.Allahyarhamah Puan hafizah.(alfatihah)

ah sudah..!Itu la sebenarnya yang malas aku nak mengajar..
subjek ni mesti aku jumpa balik..
Sampai bila kan??nak lari dari hadap situasi macam ni?

Aku mula kenang kisah2 aku ni..tika aku
bersama dengan kawan2 di kelas tahsin quran di jamiah.

Mulanya aku tak daftar pun untuk join kelas ni.
x berbayar.Mungkin aku terlepas pandang.
kawan aku beriya ajak aku.
ya.peluang besar yg rugi utk aku lepas kan.
dr atau sheikh yang cukup baik.
sempoi.suka buat kelakar.
banyak gelak jugak bila ada dalam kelas tahsin ni.

Biaselah..bila kelas tajwid.macam2 sebutan keluar..
bunyi klaka2..dr pon gelak.gelak paling kuat aku la..
rase nak guling2 je.

Lepas tu smpai kat aku..
aku kena jugak..ha time ni memang time aku di gelakkan..
muka x besalah je..dengan aku2 gelakkan aku..haha..
memang klaka..

Tapi..
Aku seronok.
banyak benda baru yang aku belajar.
Cara sebutanlah yg paling penting untuk aku.
macam2 gaya mulut dah aku bwat.
lidah ke atas ke kiri ke kanan ke luor..
tpi still ade salah.

Begitu lah ragamnya..
dulu nya aku jahil.

kini aku tahu.
bagaimana caranya.

asas yg d ajar yg menyebabkan aku teringat
tika aku mengajar anak2 murid aku adalah..
makhraj huruf..
الجوف
الحلق
الخيشوم
الشفتان
اللسان

ni lah 5 asas yang perlu kita tahu.
untuk sebutan huruf.
mesti tahu dan mesti belajar
dan perbaiki.

sama dengan apa yg prnah aku ajar kat anak murid aku.
cuma aku d ajar dlam bhse arab.seronok.

Point.
Belajarlah tajwid.haha.

senyum..^^






No comments:

Post a Comment